1
-
Ayat 31 :
Ayat 31 :
- Setelah Allah s.w.t menjadikan Adam a.s, lalu Allah mengajarnya akan nama-nama (الأسماء).
Mengikut riwayat Ibn ‘Abbas, ‘Ikrimah, Qatadah dan Sa’id b. Jubayr
rahimahumullah, mereka mengatakan bahawa Allah s.w.t mengilhamkan kepada
Adam a.s semua nama-nama yang ada diatas muka bumi ini.
- Mengikut
riwayat yang lain, nama-nama itu ialah nama-nama malaikat dan nama
zuriat keturunan Adam a.s. Pendapat ini disokong oleh Abu Jaa’far Ibn
Jarir al-Tobari didalam tafsirnya.
- Kemudian
Allah s.w.t mengemukakan nama-nama tersebut kepada malaikat dan meminta
agar malaikat memberitahu nama-nama tersebut sekiranya mereka ini benar
dan betul.
2- Ayat 32:
- Beginilah
sifat malaikat yang merupakan hamba Allah yang mulia dan taat kepada
Allah s.w.t yang mana apabila ditanya sesuatu perkara yang luar daripada
pengetahuan mereka, mereka akan akur tidak mengetahuinya. Perkara
sebegini tidak seperti sesetengah manusia yang kadang-kadang secara
rambang memberitahu sesuatu perkara walaupun perkara tersebut tidak
diketahui oleh mereka.
- Malaikat
menyebut “maha suci Engkau wahai Tuhanku” yang bermaksud Tuhan yang
maha suci daripada segala sifat kekurangan. Diantara sifat kekurangan
itu ialah jahil (tidak mengetahui)
- Malaikat
juga mengakui mereka tidak mempunyai ilmu melainkan apa yang di ajar
oleh Allah s.w.t sahaja. Sifat sebegini sepatutnya disedari oleh manusia
bahawa segala ilmu yang ada didunia ini kesemuanya adalah ilmu yang
diajarkan oleh Allh s.w.t
- Jika
sekiranya seseorang itu sedar bahawa ilmu yang ada padanya adalah
kurniaan Allah s.w.t, maka dia belajar kerana Allah dan Allah akan
member petunjuk kepadanya.
- Tetapi
jika sekiranya, seseorang itu mempunyai ilmu sedangkan dia lupa kepada
Allah s.w.t, ilmunya semakin lama semakin tidak berfaedah kepada beliau
sehinggakan tidak dapat membezakan mana yang halal dan mana yang haram.
3- Ayat 33:
- Berdasarkan
ayat ini, segala yang telah dijadikan oleh Allah s.wt hendaklah semua
makhluknya termasuklah malaikat dan manusia menerimanya dan menyerah
diri kepada Allah s.w.t kerana Allah mengetahui segala apa yang zahir
dan apa yang disembunyikan.
- Sebab
itu apabila malaikat tidak bersetuju ketika mana Allah hendak mencipta
Adam sebagai khalifah, maka ditempelak oleh Allah dengan mudahnya
sekaligus menjadi satu dalil bahawasanya kita sebagai manusia tidak
boleh bertanya mengapa Allah s.w.t menjadikan sesuatu atau apa sebab
Allah s.w.t menghalalkan dan mengharamkan sesuatu kerana itu semua
adalah dibawah pengetahuan Allah s.wt.
- Jangan
kita menunjukkan diri kita mengetahui lebih daripada Allah s.wt. Yang
menjadikan manusia ialah Allah s.wt dan begitu juga apa yang memberi
manfaat mahupun mudarat adalah kesemuanya diketahui oleh Allah s.w.t.
Oleh sebab itulah jangan kita bertanya tentang segala hukum yang telah
Allah tuntutkan kepada manusia sepertimana firmanNya
لا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ
Yang bermaksud: “tidak ditanya daripada apa yang ia jadikan tetapi mereka itulah yang akan ditanya”
- Jangan
kita setelah tahu hikmahnya baru kita mahu percaya kepada hukum Allah
tetapi sebaiknya kita hendaklah menyerah diri kepada Allah s.w.t setelah
kita mengetahui bahawa Allah s.wt maha mengetahui tiap-tiap sesuatu
sama ada yang tersembunyi apatah lagi yang zahir dan nyata sebagaimana
sifat malaikat menyerah diri kepada Allah s.w.t dan itulah sifat yang
mulia dan terpuji.
REFERENSI
Al-Qurtuby, al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (1996),
Dr. Wahbah al-Zuhayli dalam kitabnya Tafsir al-Munir, mk 135
Ibnu Katsir, Tafsir Alqur'a al-azhim
Mushtafa Al-Maraghi, Tafsir Al-Maraghi
Tidak ada komentar:
Posting Komentar